نکات و ترفند ها

خرید طلا چه زمانی به صرفه است؟

The best time to buy gold 1 min

برای سرمایه‌گذاری در طلا دو راه وجود دارد. راه اول که روش مستقیم است، همان خرید طلا و سکه از بازار است. چنین کاری مزایا و معایب خاص خود را دارد. به عنوان مثال، نگهداری کردن از طلا و سکه فیزیکی همیشه خطر سرقت را به دنبال دارد. کارمزد بالا و اجرت خرید طلای گرمی هم از دیگر مسایل موجود بر سر راه آن است. مزیت آن هم نقدشوندگی سریع آن است. روش دوم خرید طلا، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا است.

طلا یکی از دارایی‌هایی است که قرن‌هاست برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجربه نسل‌های سالمندتر هم این است که قیمت طلا عموما با رشد روبرو بوده و بسیاری از آن به عنوان سپری در برابر تورم استفاده کرده‌اند. با این حال، چنین اتفاقی همیشگی نیست.

خرید طلا همیشه هم به صرفه نیست. کافی است به تجربه سال‌های گذشته نگاهی بیندازید تا ببینید چطور طلا از سقف قیمتی خود فاصله گرفت و اگر در میانه سال ۹۹ سکه یا طلا می‌خریدید، تا مدت‌ها در ضرر بودید.

قیمت طلا در داخل کشور از چه چیزهایی تاثیر می‌پذیرد؟

قیمت طلا در بازارهای داخلی عموما از دو موضوع تاثیر می‌پذیرد، یکی قیمت جهانی طلا و دیگری نرخ دلار. اگر نرخ دلار در بازار آزاد روندی صعودی طی کند، قیمت طلا در بازار داخلی افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر، اگر قیمت جهانی طلا هم با رشد روبرو شود، باز هم قیمت داخلی طلا افزایش می‌یابد.

هر عاملی که بر این دو اهرم تاثیر بگذارد عامل افت یا صعود طلا محسوب می‌شود. به طور کلی هر عاملی که موجب شود اطمینان به اقتصاد جهانی یا کشوری با اختلال روبرو شود، روی بهای طلا تاثیر افزایشی می‌گذارد. کرونا را می‌توان مثالی از این دست دانست.

علاوه بر این، طلا هم مانند سایر کالاها و خدمات به عرضه و تقاضا بستگی دارد. هر عاملی که روی تقاضای طلا و عرضه آن تاثیر بگذارد، می‌تواند قیمت طلا را متاثر کند. به عنوان مثال، افزایش خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی می‌تواند موجب بالا رفتن قیمت طلا شود و کاهش عرضه آن به دلیل افت فعالیت در مناطق دارای طلا نیز می‌تواند تاثیر افزایشی روی بهای فلز زرد داشته باشد.

به این ترتیب، اگر جهان یا یک کشور در شرایط نااطمینانی اقتصادی نسبتا شدید قرار بگیرد خرید طلا می‌تواند به صرفه باشد. در شرایط تورم داخلی شدید نیز خرید طلا می‌تواند به صرفه باشد، البته به شرطی که این تورم در نرخ ارز نیز خود را نشان دهد. از سوی دیگر، فروکش کردن هر نوع نااطمینانی اقتصادی در دنیا و یک کشور، برداشته شدن تحریم‌ها، افت قیمت دلار در برابر پول ملی و مواردی از این قبیل می‌توانند شرایطی را به وجود بیاورند که خرید طلا به صرفه نباشد.

محرک‌های کلیدی قیمت طلا در بازار جهانی چیست؟

طلا سابقه تاریخی طولانی دارد که تا مصر باستان می‌رسد و کالایی بسیار تأثیرگذار در اقتصاد جهانی است. قیمت طلا توسط نیروهای عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد، اگرچه این فلز فراتر از ارزش فیزیکی نیز عمل می‌کند و به عنوان نوعی ذخیره ارزش اهمیت دارد.

برخی از سرمایه گذاران از طلا به عنوان یک دارایی امن در طول رکود یا دوره‌های عدم اطمینان یا به عنوان پوششی در برابر تورم استفاده می‌کنند. از لحاظ تاریخی، دوره‌های تورم بالا برای قیمت طلا مثبت بوده است، زیرا سرمایه‌گذاران تمایل دارند ارزهای خود را به فلز زرد تبدیل کنند و همین موضوع به معنای افزایش تقاضا برای طلاست.

علاوه بر این، در شرایطی که دنیا با رکود مواجه می‌شود، بانک‌های مرکزی اقدام به خرید طلا به عنوان پشتوانه خود می‌کنند. این موضوع نیز بار دیگر تقاضا برای طلا را افزایش می‌دهد. نکته دیگر جهانی که روی قیمت طلا تاثیر می‌گذارد، بروز جنگ و نااطمینانی‌های شدید اقتصادی و سیاسی است. به همین دلیل هم در دوران کرونا شاهد رشد چشمگیر قیمت طلا در بازار جهانی بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *