پایه

۰ تا صد ساخت طلا (ریخته‌گری)

آموزش ساخت طلا

مراحل تولید محصولات طلا به روش ریخته‌گری در کارگاه دلسام

توی کارگاه طلای دلسام، تولید محصولات طلا به روش ریخته‌گری یکی از فرآیندهای کلیدی و قدیمی هست که هنوز هم طرفداران خودش رو داره. این روش به ما این امکان رو می‌ده که با دقت و هنرمندی، محصولات زیبا و باکیفیتی رو بسازیم. حالا بیایید قدم به قدم با هم نگاهی به این فرآیند داشته باشیم.

۱. طراحی اولیه

همه چیز با یه ایده شروع می‌شه! توی کارگاه دلسام، طراحان حرفه‌ای ما با استفاده از نرم‌افزار Matrix دست به کار می‌شن و ایده‌هاشون رو به مدل‌های سه‌بعدی دقیق تبدیل می‌کنن. این مرحله خیلی مهمه چون به ما کمک می‌کنه ابعاد و جزئیات محصول رو از همون اول به درستی تنظیم کنیم.

۲. ساخت مدل مومی

بعد از طراحی، ما یه مدل مومی از محصولمون می‌سازیم. این مدل دقیقا شبیه محصول نهایی هست و از موم ساخته می‌شه. دلیل استفاده از موم اینه که خیلی راحت و انعطاف‌پذیر هست و می‌تونیم بهش هر شکلی که می‌خوایم بدیم.

۳. قالب‌گیری

وقتی مدل مومی آماده شد، اون رو توی یه قالب سرامیکی قرار می‌دیم. بعد، قالب رو توی کوره می‌ذاریم تا موم ذوب بشه و خارج بشه. حالا قالب ما خالی و آماده برای مراحل بعدیه.

۴. تبدیل شمش به طلای ۱۸ عیار

خب حالا نوبت می‌رسه به آماده‌سازی طلا! طلای خالص (۲۴ عیار) خیلی نرمه و برای ساخت جواهر مناسب نیست. به همین دلیل، توی کارگاه دلسام، ما طلای خالص رو به طلای ۱۸ عیار تبدیل می‌کنیم. این یعنی ۷۵ درصد از این طلا خالصه و ۲۵ درصدش رو فلزاتی مثل مس و نقره تشکیل می‌ده که بهش استحکام بیشتری می‌دن. این کار با ذوب کردن شمش طلا و اضافه کردن دقیق فلزات انجام می‌شه تا طلای ۷۵۰‰ به دست بیاد.

۵. ریخته‌گری طلا

وقتی طلای ۱۸ عیار آماده شد، اون رو دوباره در کوره گرم می‌کنیم تا به حالت مایع دربیاد. بعد، طلای مذاب رو داخل قالب‌های آماده‌شده می‌ریزیم. این طلا به همه گوشه‌های قالب نفوذ می‌کنه و به شکلی که طراحی کردیم درمیاد. وقتی قالب خنک شد، طلا به حالت جامد تبدیل می‌شه و محصولمون آماده مرحله بعدیه.

۶. شکستن قالب و استخراج محصول

بعد از اینکه قالب سرد شد، ما به آرومی قالب رو می‌شکنیم تا محصول طلایی که داخلش بود بیرون بیاد. البته این مرحله خیلی حساسه و نیاز به دقت داره تا محصولمون آسیب نبینه. بعد از بیرون اومدن محصول، اگه ذراتی از قالب بهش چسبیده باشه، اونا رو تمیز می‌کنیم.

۷. پرداخت و صیقل‌کاری

حالا محصول طلای ما آماده است، اما هنوز نیاز به کمی کار داره تا به اون درخشندگی و زیبایی نهایی برسه. توی این مرحله، لبه‌ها و جزئیات کار به دقت پرداخت و صیقل داده می‌شن. این کار باعث می‌شه محصول طلا برق بزنه و آماده‌ی نصب سنگ‌ها بشه.

۸. نصب سنگ‌ها و جزئیات نهایی

اگه محصولمون شامل سنگ‌های قیمتی باشه، اینجا نصبشون می‌کنیم. سنگ‌ها با دقت توی جای خودشون قرار می‌گیرن و محکم می‌شن. ما این کار رو خیلی با دقت انجام می‌دیم تا همه چیز بدون نقص باشه.

۹. بازرسی و کنترل کیفیت

در نهایت، محصول آماده می‌شه و وارد مرحله بازرسی می‌شه. توی کارگاه دلسام، ما محصولات رو از نظر استحکام، زیبایی و کیفیت چک می‌کنیم تا مطمئن بشیم که بهترین محصول رو تحویل می‌دیم.

نتیجه‌گیری

تولید محصولات طلا در کارگاه دلسام، ترکیبی از هنر و مهارت‌های سنتی با تکنولوژی‌های مدرن هست. هر مرحله، از طراحی تا ریخته‌گری و پرداخت، با دقت و عشق انجام می‌شه تا شما یه محصول خاص و درخشان داشته باشید که سال‌ها ماندگار باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *